Lastensuojelu on monissa kunnissa omana toimintana ajettu alas ja hankittu yksityisiltä palvelun tuottajilta. Suomeen on syntynyt muutamia isoja toimijoita, jotka tarjoavat palveluja kunnille. Nämä isot toimijat ovat pääomasijoittajien omistuksessa ja heidän tavoitteena on tuottaa kustannustehokkaasti palveluja, jotta pääomasijoittajat saavat tuottoa sijoituksilleen. Miten Suomi on ajautunut tilanteeseen jossa lasten, nuorten ja perheiden pahoinvoinnilla tehdään rahaa? Onko tämä moraalisesti edes hyväksyttävää.
Suomessa on lainsäädäntö jossa määritellään ettei vankeinhoidolla, perus- lukio ja ammatillisellä opinnoilla saa tehdä voittoa. Miten päätöksenteossa ei ole huomioitu, että lapset, nuoret ja perheet eivät ole samanlaisen lain piirissä. Bisness kukoistaa ja veromaksajien shekki on avoin. Suomessa lastensuojelu on miljardi bisness ja tulevaisuuden näkymät eivät ole heikentymässä. Yhteiset varat ovat niukat ja palveluja tehostetaan loputtomiin, joten yhteiskunnan turvaverkon läpi putoaa yhä useampi lapsi, nuori tai perhe ja tämähän sopii hyvin liiketoimintaa tuottaville yrityksille.
Meillä oli juuri hyvinvointivaalit, jossa valittiin päättäjät sosiaali- ja terveyspalvelujen tuottamisen uudelleen organisointiin. Tässä kohdassa olisi erittäin tärkeää tarkastella lastensuojelun tilannetta ja arvioida tulevaisuuden palvelujen tuottamistapa. On kestämätöntä jatkaa tilanteen ratkaisemista yksityisteen palveluntuottajien toimesta. Lastensuojelun tavoitteena on olla viimeinen keino tukea lasten ja nuorten terveellistä kasvua kohti aikuisuuteen. Voidaanko tällä tehdä voittoa?
Hyvinvointialueiden tavoitteena on olla laajempipohjainen organisaatio, kuin kunta, jotta resurssit sekä väestöpohja mahdollistavat kattavat ja laadukkaat palvelut alueen asukkaille. Nyt on päättäjillä tuhannen taalan paikka muuttaa suunta ja tarkastella todellakin kriittisesti palveluketjut ja niiden tuottamistavat.
Riikka Lintukangas
Lastensuojelulaitos ja muiden palveluiden osalta, ei ole laatua. Isot globaalit yhtiöt, ostavat pieniä toimijoita koko ajan pois. Osakeyhtiön toiminta, sekä myös ry pohjaisen toiminnan osalta on iso gäppi. Se pitää sisällään kaksi erilaista mallia, jossa toinen on bisnes malli ja toinen voittoa tavoittelematon järjestö.
Aihe alueeseen liittyy myös vahvasti huoltoa, tapaamista ja elatusta koskevat asiat. Samoin huostaanotettujen lapsien varma ja toimiva bisnesmalli rakenne.
25v aihetta seuranneena ja koulutettuna sosiaalityön ammattilaisena, ei muutosta ole tullut parempaan suuntaan. Nyt todettu malli, on rikkonut ihmisoikeuksia ja eu tasolla suhteutettuna väestöön, on tilanne katastrofifaalinen millä mittarilla tahansa.
Jokainen taloustilanne, lamat, kriisit ja globaalit kuten korona, lisää sijoitus tilastojen määrää. Lakeja ja asetuksia määritellään oikeusministeriön suojien kautta, mutta suojaavat tekijät, halutaan pitää rakenteiden osalta viranomaisten oikeuksina suhteessa lapsiin ja perheisiin. Vanhemmilleen ja perheille, jää se osa, joka vastaanottaa sitten sukupolviksi jäävää aineistoa itsestään.
Suomi on niille onnellinen maa, jotka eivät tee lapsia, mutta jos teet lapsia, niin viranomaisten tehtävä on suojella lasta 18v saakka. Se on lakiin määritelty toimeenpanoa koskeva laki.
Lastensuojelu ja ostopalvelut eivät sovi samaan yhtälöön. Perusrakenteet tulee laittaa kuntoon ja pyrkiä ongelmien kitkemiseen mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Itse näen tässä peruskoulun merkityksen isona. Peruskouluihin tulee saada riittävästi henkilökuntaa ja resursseja, jotta lapsille on aikaa sekä tukea siellä missä heidät kohdataan päivittäin.
Nykyisin peruskouluisssa ei ole aikaa puuttua ongelmiin, aikuiset ovat kuormittuneita, jolloin jaksamista ei ole myöskään puuttua mahdollisiin ongelmiin, jolloin ongelmat pääsevät kasaantumaan.
Usein ongelmien vyyhti on jo iso, kun lapsi/perhe tulee lastensuojelun asiakkaaksi, vaikka oireita ja hälyytysmerkkejä olisi nähty jo koulussa, poissaolot, häiriökäyttäytyminen, käyttäytymisen muutokset jne.
Kierre on saatava katkaistua ja seuraavalla hallituskaudella tulee saada selkeä linjamuutos lainsäädännön kautta. Kauniit sanat ei enään riitä tilanteen korjaamiseen.
Osuit kirjoituksessasi naulan kantaan! Lapsiamme käytetään surutta hyväksi vain sen vuoksi että heidän välityksellään pääomasijoittajat voivat hyvin!
Tulevalla hallituskaudella tarvitaan selkeä lain muutos, jossa lasten hyvinvointi otetaan valtion ja kuntien vastuulle, voittoa tavoittelemattomaksi toiminnaksi ja saadaan loppu pääomasijoittajien mahdollisuudelle tehdä voittoa pahoinvoinnista.
Loistava analyysi
Kiitos kommentista.
Tärkein osa uudessa lakimuutoksessa on oltava,
sellainen missä valtio alkaa rahoittaa perheitä, sijoituksen
ja laitoksien sijaan. Esimerkiksi valtio tukee varatonta perhettä tukirahalla n 2000 – 3000e, joka annetaan sijaishoitopaikoille aloitusrahaksi sijoittamiselle. Näin sijoittajat saadaan lopettamaan lastensuojelulla rahastamainen.
Lapsiperheen kuukausittainen tuki voisi olla tuon 800e/kk mikä nyt maksetaan laitoksille ja sijaishoitopaikalle kuukausittaisena hoitopalkkiona. Näin valtion maksumiehenä olo säästäisi ainakin vammaismaksut ja kulukorvausten maksamiset sijareille.
Lastensuojelu yksityistettiin jo 20 vuotta sitten. Sosiaalityöntekijät perustivat lastenkoteja ympäri maata. Kuntiin jääneet sossut täyttivät tyhjiksi jääneitä paikkoja mielivaltaisilla huostaanotoille.
Miksi et kirjoita näistä mielivaltaisista huostaanotoista?
Tällaisen mielivaltaisen huostaanoton seurauksena tyttöni tekiitsemurhan!
Hei Pirjo!
Olen pahoillani kohtaamastasi epäkohdasta. On surullista, että tyttäresi ei saanut apua. Voisitko kirjoittaa minulle sähköpostilla tarkempia tietoja tilanteestasi. riikka@riikkalintukangas.fi